اگرچه گوگل طی سالهای گذشته بارها نشان داده که علاقهی زیادی به سنت دروغ روز اول آوریل دارد ولی در روز اول آوریل ۲۰۰۴ این شرکت از سرویسی رونمایی کرد که به هیچعنوان دروغ نبود؛ سرویس جیمیلاینگونه متولد شد و حالا به بخش جداییناپذیر زندگی میلیونها کاربر بدل شده است.
در ابتدا، فقط با داشتن دعوتنامه امکان ایجاد اکانت در جیمیل وجود داشت و این دعوتنامهها به حدی محبوب شدند که در «ایبی» (eBay) مورد معامله قرار میگرفتند. تا سال ۲۰۰۷، تنها راه برای عضویت در این سرویس استفاده از دعوتنامهی افراد عضو بود. اگرچه در آن دوران سرویسهای ایمیل هاتمیل و یاهو میل هم فعالیت میکردند، ولی جیمیل در مقایسه با آنها یک مزیت بسیار مهم داشت؛ یک گیگابایت ظرفیت رایگان. شاید در حال حاضر چنین عددی بسیار کوچک باشد، ولی در آن دوران مشخصهی بسیار مهمی محسوب میشد. همین موضوع که کاربران دیگر نگران تمام شدن ظرفیت مربوط به ایمیلهای خود نباشند، در آن دوران و هنوز هم، وسوسهکننده است.
نقطه قوت جیمیل فقط ارائهی یک گیگابایت ظرفیت رایگان نبود. سرویس ایمیل گوگل از قابلیتهای جذاب دیگری هم بهره میبرد که از بین آنها میتوانیم موتور جستجوی یکپارچه و امکان ارسال پیوست تا حداکثر حجم ۲۵ مگابایت اشاره کنیم. همچنین به لطف یکی از تکنولوژیهای جاواسکریپت به نام AJAX، محتوای اینباکس بهصورت خودکار بارگذاری میشد. جیمیل روی هم رفته یک اپلیکیشن وب همهفنحریف مختص ایمیل بود. در آن دوران با وجود حضور سرویسهایی مانند هاتمیل و یاهو میل، بسیاری از کاربران برای دسترسی به ایمیلهای خود از برنامههایی مانند Outlook و Eudora استفاده میکردند. در این فضا، جیمیل هوای تازهای را به ارمغان آورد. کمکم، کاربران بیشتری برنامههای دسکتاپ مختص این کار را رها کردند و به وب روی آوردند.
همچنین جیمیل موفق شد ایدهی «فضای ابری» را به عموم کاربران معرفی کند. کاربران با بهرهگیری از این تکنولوژی دیگر نیازی به ذخیرهسازی موارد مختلف در کامپیوتر ندارند و میتوانند به فضای آنلاین تکیه کنند. در آن زمان، سرعت جستجو در ایمیلهای موجود در برنامه دسکتاپ، به کامپیوتر شما بستگی داشت ولی جیمیل برای چنین کاری از سرورهای گوگل استفاده میکرد. و این موضوع که بتوان با انواع و اقسام کامپیوترها و در مکانهای مختلف به ایمیلها دسترسی داشت، بسیار هیجانانگیز بود.
طی سالهای گذشته، جیمیل جنبههای مختلفی از زندگی روزمره را در بر گرفته است. بهعنوان مثال سرویس چت GChat در سال ۲۰۰۵ پدیدار شد و سپس به شکل Hangouts درآمد. همچنین جیمیل با دیگر سرویسهای گوگل مانند Google Tasks و Google Calendar و Google Drive تا حد زیادی یکپارچه شده است. ظهور G Suite، نسخه سازمانی گوگل، در سال ۲۰۰۶، اهمیت جیمیل را تا حد زیادی افزایش داد زیرا حالا بخشی ضروری از زندگی کاری افراد محسوب میشد.
البته تمام این حرفها به معنای بینقص بودن جیمیل نیست. یکی از دلایلی که این سرویس خدمات متنوعی را بهصورت رایگان ارائه میکند، بهرهگیری از محتوای تولیدشده توسط کاربران برای ارائهی تبلیغات هدفمند است. البته در سال ۲۰۱۷ گوگل بالاخره اعلام کرد که اسکن ایمیلها را متوقف میکند و برای نمایش تبلیغات از دادههای جمعآوری شده از دیگر سرویسها استفاده خواهد کرد.
درباره این سایت